“Nie słucham tego co ludzie mówią, odkrywam to, czego nie chcą powiedzieć” – tak skuteczność swoich działań tłumaczył belgijski detektyw, bohater kultowej serii powieści Agathy Christie.

⛔️ Co prawda, jestem daleki od traktowania  rozmówców jak podejrzanych, jednak umiejętność słuchania posiada także elementy detektywistyczne.🔎 

Przydatne zarówno w komunikacji zespołu jak i obsłudze klienta👥️

Wszystko, co poniżej napiszę, używaj tylko i wyłącznie w służbie porozumienia, budowy wzajemnego w biznesie, zespole, życiu.👥️

➡️ Przez lata pracy jako trener umiejętności słuchania wyszczególniłem poniższe rodzaje informacji, które przekazują sobie rozmówcy:

👂 komunikaty powszechne, czyli takie, które uznajemy za społecznie akceptowalne i zgodne z uniwersalnymi wartościami; 

👂 komunikaty osobiste, czyli wynikające z naszych doświadczeń zawodowych, życiowych. Mogą być one uproszczone, ogólne lub fragmentarycznie przemyślane przez rozmówcę;

👂 komunikaty własne, czyli stanowiące wyraz już nie tego co przeżyliśmy, doświadczamy a tego kim jesteśmy w tym doświadczeniu. Własne może być zarówno doświadczenie konsumenckie, jak i w pracy zespołowej. 

Każdy z nas może mieć zupełnie inne komunikaty własne. Niektórzy dzielą się hojnie, niektórzy skromnie, inni zaś wcale.

Czy to, jaką umiejętność słuchania posiadasz, warunkuje, które z powyższych słyszysz❓️

Jak myślisz, który z rodzajów komunikatów powyższych, kiedy zostaje usłyszany i zaprzęgnięty do rozmowy, szczególnie budzi zaufanie rozmówcy w pracy, zespole, biznesie, życiu❓️

Jak słuchać, żeby usłyszeć każdy z powyższych komunikatów jako budulec zaufania❓️

Jako elementy inżynieryjnie konstruowanej umiejętności słuchania❓️

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *