W większości zespołów, z którymi pracowałem, umiejętność słuchania jest traktowana po macoszemu lub zatrzymuje się na poziomie podstawowym. Poświęca się jej rozwijaniu mniej czasu, niż mówieniu.

Spotykam się także z postawą, że umiejętność słuchania zwiększa się sama, kiedy po prostu to robimy. 

Nie do końca tak jest. W większości, nawyki w słuchaniu, jakie posiadają osoby z twojego zespołu, mogą utrudniać pracę lub zmniejszać jej skuteczność. 

Słuchanie, szczególnie w długich, złożonych projektach z dużą ilością przetwarzanych informacji, w zespole lub obsłudze klienta może być źródłem stresu, irytacji, czy frustracji. Z prostego powodu.

To co najważniejsze dla powodzenia projektu, nie zostaje usłyszane, jest zignorowane lub uznane za banalne. Co ważne. Rzadko wynika to z zaniedbania.

Po prostu, osoby w Twoim zespole są predysponowane do zapamiętania określonych informacji, nadawania – wręcz automatycznie – mniejszej wartości niektórym informacjom.

Jednak kwintesencją słuchania nie jest to, co słyszymy lecz to, jakie znaczenie nadajemy temu, co usłyszane od zespołu, kierownika czy klientów. 

Wyznacznikiem jakości słuchania jest także to, na ile osoby w Twoim zespole potrafią odwlec czas uznania, że już zgromadziły wszystkie niezbędne informacje.

Za dużo projektów padło lub zostało opóźnionych w wyniku tego, że ktoś z zespołu czegoś nie usłyszał lub nie usłyszał braku wiedzy drugiej strony, wątpliwości. Nagle pojawiły się wcześniej niezauważalne trudności, komplikacje lub sytuacje “powalające projekt na deski”.

Jak temu zapobiegniesz?

Zwracaj uwagę na członków swojego zespołu – po jakim czasie, kiedy słuchają, stają się znużeni, rozkojarzeni lub pobudzeni?  

To właśnie te trzy stany wpływają także na jakość procesu słuchania członków twojego zespołu kiedy rozmawiają z tobą, między sobą lub z klientami.

Obserwuj członków twojego zespołu pod kątem tego, w przypadku jakiej złożoności tematów, ilości wątków dekoncentrują się, “odpływają” lub poszczególne wątki projektów zaczynają upraszczać, pomijając znaczące lub może pomniejsze informacje 

Zapraszam cię do powyższych obserwacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.