Odkąd długi czas pracuję z zespołami na warsztatach o aktywnym słuchaniu, jakoś tak cholernie daleko zrobiło mi się do powiedzenia “Milczenie jest złotem”.

Często jest ono rozumiane jako zaprzestanie mówienia i słuchanie. Czy to wzajemne – osób w zespole, czy słuchanie klienta podczas obsługi lub sprzedaży. 

Niby to ma dać takie dobre efekty… Bzdura na kółkach! 

Zbyt często widziałem rozmówców, którzy milczeli, a jednak odlatywali gdzieś daleko, gdy ktoś do nich mówił.

Za często widziałem uczestników – także warsztatów ze mną: czy zespołowych, czy indywidualnych – którzy milczeli, lecz każda kolejna sekunda zwiększała ich trudności z koncentracją.

Zdarzali się też tacy, którzy po chwili milczenia wskazywali, że pojawia się w nich coś, co nazywali “przymusem mówienia”.

To smutne, ale słuchanie to umiejętność częściej oduczana lub porzucana w procesie edukacji, niż pielęgnowana.

Wymowne jest to, że kiedy organizowałem bezpłatne warsztaty o aktywnym słuchaniu dla użytkowników Linkedln. To właśnie na warsztatach o sile milczenia ustanowiony został rekord uczestników (ponad 50 osób).

Milczenie, którego wtedy doświadczyli uczestnicy (może któryś z nich podzieli się wrażeniami z tamtego warsztatu?) to coś, co nazywam SIŁĄ MILCZENIA.

Na warsztatach indywidualnych czy zespołowych pokazuję jak ją w sobie pielęgnować. Jak może z niej skorzystać twój zespół lub ty.

Siła milczenia, którą pokazuję, jest daleka od zaprzestania mówienia. Jest skierowaniem uwagi na to, co się dzieje między rozmówcami. Uważam, po latach doświadczeń, że zazwyczaj słabo słyszymy inne osoby, z tej prostej – niby – przyczyny, że nie potrafimy zamknąć gęby. 

Nie potrafimy być sojusznikami ciszy.

Ona najlepiej prowadzi twój zespół do właściwych słów. Zarówno tych usłyszanych, jak i wypowiedzianych.

Zarówno tych w rozmowach wewnątrz zespołu, jak i z klientami. 

Zapraszam cię do kontaktu ze mną. Porozmawiamy o warsztatach o sile milczenia – dla ciebie lub twojego zespołu.

Dawno temu nauczyłem się traktować milczenie jako trzeciego rozmówcę.

Z jakiego powodu?

Obu rozmówcom dostarcza pomysłów na to, żeby znaleźli do siebie nawzajem drogę.

………… Wspólnie.

Jakie drogi znajdzie twój zespół do swoich rozmówców po warsztatach ze mną?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.