Aktywne słuchanie zmienia się.  Zmienia się jego postrzeganie w głowach odbiorców.  Kilka lat temu słyszałem często: “Po co dodatkowa wiedza o aktywnym słuchaniu, skoro były szkolenia podstawowe?!” 

Albo słyszałem, że aktywnego słuchania to powinni uczyć się głównie liderzy.

Coś się zmieniło. Poniżej kilka powodów, dla których zespoły sięgają po warsztaty o aktywnym słuchaniu, które prowadzę.

Sam nieraz jestem nimi zdziwiony. Jak myślisz? Jakie to powody? 

Zacznę od tego, który spotykam najrzadziej. Najrzadziej zgłaszają się zespoły, które są w jakiejś kryzysowej i konfliktowej sytuacji wewnętrznej.

Wedle tego co mówią na warsztatach, aktywne słuchanie jest w ich odczuciu ostatnią deską ratunku, próbą samodzielnego dogadania się. 

Takich realizacji jest 1. na 10.

Najczęściej  występująca motywacja zespołów do skorzystania z mojej wiedzy o aktywnym słuchaniu na warsztatach jest taka, że zespół poszukuje świeżego spojrzenia na słuchanie.

Jego podstawy zna, miał szkolenia wcześniej, lecz dotychczasowa wiedza o słuchaniu jest na tyle ogólna, że nie daje odpowiedzi na skomplikowane systemy i sposoby pracy i współpracy. 

Taka motywacja pojawia się 4 razy na 10.

Kolejny powód zgłoszenia się na warsztaty przez zespół to chęć dopracowania tego, co działa, co jest sprawne. Zespół chce bliżej przyjrzeć się niuansom słuchania, poczuć się jeszcze lepiej ze sobą.

Te osoby rozumieją warsztaty ze mną jako szansę na dopełnienie się zespołu, pełną integrację. To zazwyczaj zespoły samoświadome, ceniące rozwój zespołu świadomego swojej wartości.

Jako ciekawostkę powiem, że są to zespoły wybierające największą ilość następujących po sobie warsztatów. Rekordowa ilość warsztatów pod rząd, dla jednego tylko zespołu z taką motywacją, to był cykl 10. spotkań, po 6 h każde.

Zespoły z taką motywacją to 3 na 10.

Reszta realizacji 2 na 10 z zespołami jest tak różnorodna, że musiałbym napisać że trzy solidne posty. 

Co według ciebie motywuje zespoły do nauki, rozwinięcia aktywnego słuchania?

Wzniesienia tej umiejętności na poziom ekspert?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.