Niektórym ludziom zarzuca się wścibskość lub plotkarstwo. Niekiedy nawet, kiedy masz dobre, czyste, intencje ktoś może ci przypisać powyższe. Kiedy rozmawiasz z zespołem, klientem aktualnym lub potencjalnym, w rekrutacji.

Możesz także obawiać się trudnych pytań.

Jednak rozmowy bywają trudne lub takimi się wydają. Dlatego ważne jest aktywne słuchanie. Jest ważne, bo wspomaga to, żeby trudne tematy łatwiej przychodziły. Obu rozmówcom.

Dlatego, kiedy pracuję na warsztatach indywidualnych lub z zespołami, sam kieruję się pytaniami do siebie. Z nimi zaś, przychodzę do rozmowy. Najpierw zadaję przykładowe poniższe sobie samemu i dopiero rozmówcy:

  • Na ile upewniłem się, że temat jest trudny zarówno dla rozmówcy, jak i dla mnie?
  • Czy usłyszałem dotychczas coś, co by pozwalało na zadanie tych mało wygodnych pytań?
  • Jakich reakcji rozmówcy na określone pytania nie przewidzę?
  • Czego nie usłyszę od rozmówcy, co by skłoniło mnie do zadania pytań innych niż te, które zadam raczej na pewno?

Powyższe pytania pozwalają mi zachować ostrożność i pewność siebie. Zarazem delikatność w kontakcie z uczestnikami warsztatów indywidualnych, zespołowych. 

Delikatność rozumianą jako: “wszystko o co pytam, jest pytaniem o to, na ile możemy zbudować zaufanie do siebie nawzajem”.

Zdaję sobie sprawę, jako trener aktywnego słuchania, że to ścieżka wymagająca – w pracy twojego zespołu, sprzedaży, obsługi klienta, rekrutacji.

Wymaga wdrożenia postaw i umiejętności, które bardziej składają się na aktywne słuchanie, niż są umiejętnością słuchania samą w sobie.

Od wymagań, jakie niesie aktywne słuchanie zależy na ile ty lub twój zespół usłyszycie, co jest wymagane do współpracy wewnątrz zespołu, jak i współpracy z klientami.

Interesuje cię wzmocnienie umiejętności słuchania twojej lub zespołu? Skontaktuj się ze mną.

Trudność zadawania pytań zależy od trudności, jakie sprawia rozmowa, aktywne słuchanie rozmówców.

Zgodzisz się ze mną?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.